Untuk apa gua letak nuffnang ni pun gua tak tahu.

Saturday

Derma

Pelik juga aku melihat budaya menderma rakyat Melayu ni. Kenapa aku kata rakyat Melayu? Sebab aku paling dekat dengan Melayu. Aku boleh pandang dari dalam. Mungkin boleh diaplikasikan kepada rakyat Malaysia, tapi aku tetap nak teruskan dengan menggunakan rakyat Melayu.

Aku tengok sekarang, ramai yang anjurkan program. Dari program tu, duit keuntungan, hasil derma akan dibuat derma ke Gaza. Menderma itu perkara baik, tapi yang aku musykil, kenapa dibuat program? Kan ke bagus, duit buat program tu, terus dimasukkan ke tabung. Kan ke lebih banyak? Aku disini merujuk kepada program-program kecil, yang mana pungutan derma tak melebihi dari modal yang dikeluarkan untuk buat program,

Kalau yang pesen tayang filem, jual barang, lepas tu guna tag "Duit Keuntungan Akan Didermakan", ini logik lah sebab mereka juga perlu jual produk mereka dan selalunya barang jualan ni memang dah sedia ada.

Cuba fikir, satu program menelan belanja hampir beribu-ribu. Kalau yang hadir cuma ratusan orang, dan yang menderma puratanya cuma tak lebih RM10 seorang, berapa lah sangat kalau nak dibandingkan dengan duit nak laksanakan upacara. Tu belum kira yang tak derma kan.

Di tempat aku sekarang ada diadakan satu program oleh satu badan politik. Bagi ceramah, minuman makanan percuma, sewa PA system, sewa khemah, print baju kasi free kepada ahli dibawah pimpinan parti, banner, dan macam-macam lagi. Dan di pintu gerbang, di sisinya ada satu tabung, dibuat dari bekas lutsinar. Untuk derma ikhlas pengunjung. Dan duit di dalam tabung inilah yang akan dibuat derma ke Gaza nanti. Kalau ini program politik tak apa, tapi program ini menggunakan nama, Save Gaza. Dan dalam tabung tu, setengah pun belum sampai duitnya, dan kebanyakkan duit berwarna biru.

Persoalannya, adakah ikhlas nak menderma, atau cuma menggunakan isu-isu hangat hanya untuk menjaja nama, menjaja parti untuk kepentingan sendiri? Medan batu loncatan untuk menaikkan nama?

Ini bukan berkenaan politik. Hatta kalau program tu dibuat oleh NGO pun aku kecam, tapi yang jadi ni dibuat oleh parti politik kan.

No comments: