Untuk apa gua letak nuffnang ni pun gua tak tahu.

Tuesday

Pagi Yang Gelap #2

Roti canai, teh tarik, surat khabar & radio sinar.

Pagi tadi gua lepak kat warung. Pekena roti canai. Sorang sorang. Gua memang takde life dengan kawan-kawan. Tengah gua sedap hirup teh, bapak kawan gua datang lepak semeja. Gua takde hal. Borak lah apa boleh borak. Pasal bola, pasal retis, pasal politik gua malas layan. Pastu pakcik ni cucuh rokok. Terus pakcik ni tanya soalan kat gua.


"Hang hisap rokok dak mal?"

"Tak"ceh, dulu anak lu gak ajar gua hisap rokok.

"Baguih lah macam tu. Jangan dok jadi macam pakcik ni. Dah tak boleh buat apa dah. Nak berhenti mengejut nanti sakit. Hang yang muda ni, jangan dok start."

"Bereh pakcik."

Bereh kat mulut je. Gua masih tertanya-tanya. Bermain-main persoalan dalam kepala hotak gua ni. Alasan apa pakcik ni bagi ni? Kalau la ada kebenaran pun, jangan lah berhenti mengejut. Alah, alasan je tu. Sebab dah sangkut dengan rokok lama sangat, sampai rasa macam dah jiwa dan raga. Kalau macam ni punya nasihat, tak termakan punya lah. Patut lah anak lu pun hisap rokok.


Eh, kenapa saya guna "gua" "lu" dalam entri ni? Entah lah. Selalu saya guna saya awak je. 

No comments: